Fortsätt till huvudinnehåll

Så akademiskt liksom.

Så vi gick en kurs där lärarna inte kan svara på frågor. Där elever kan säga helt emot varandra och komma till vitt skilda slutsatser om en och samma sak, utan att läraren ger någon riktning om vad som är det rätta svaret. Där hela seminarium kan genomföras utan att man tar med sig någon användbar information. Där man kan få flera motstridiga beslut i såväl busenkla som knepiga frågor, på en och samma dag, via mejl från kursansvariga.
Där en hel föreläsning kan genomföras utan att det är värt att göra en endaste anteckning, för den tar mest upp föreläsaren privatliv.

Idag var tiden för att rätta tentorna för denna kurs ute. Då får vi besked från expeditionen att alla andra klasser, med andra lärare, fått sina tentor, men våra lärare har inte hört av sig. När några kontaktar lärarna får de svaret att tentorna var rättade igår och svaren ska komma under dagen. När dagen är slut kommer svaret att tentorna nu är rättade och poängsatta och vi kan se poängen tentan. Tentan är ju dock inte utlämnad och expeditionen där den ska hämtas är stängd.
Så vi antar att vi ska kunna hämta dem imorgon. Men gissar att vi likaväl kan få besked om att de är rättade, igen.

Det som skrämmer mig mest är egentligen inte den bristande kompetensen. Det som irriterar är inte att när kritik riktas mot kurser blir ibland svaret att lärarna vet att ingen elev lägger de 40 timmar per vecka som studierna kräver, trots att sådana uttalanden är kränkande.
Det som gnager är inte känslan av att Socialhögskolan egentligen inte bryr sig om att ge undervisning med kvalitet, i syfte att lämna ifrån sig välutbildade socionomer med kompetens att utföra sitt yrke.
Det som gör mig orolig är att eleverna inte längre förväntar sig stöd, tydlighet och kompetens från lärarna. Eller ens förväntar sig att lära sig ordentligt i kurserna. Det som känns fel är att eleverna inte ens känner det värt att påtala brister i undervisningen längre, för att det ändå inte leder till något annat än några innehållslösa fraser från ledningen.
Eleverna själva har gett upp om att få stöd, god undervisning och kunskap genom sin utbildning och förväntar sig bristfälliga lärare och en skolledning som inte bryr sig.

Det känns inte riktigt värdigt den akademiska världen liksom.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.