Fortsätt till huvudinnehåll

Just D mamma.

Så här på Mors dag tycker jag att de här valda bitarna från texten till Just D gamla alster "Mammas tema" säger det mesta.

...Det hela börja på bb för i samma sekund
som du lämna magen så slöts ett förbund
mellan dig och din moder, hon är ditt roder
som styr dina steg och ger dig foder
kollar med ett vakande öga när du växer...

...vad vore man utan sin mamma
hon är premissen...

...och när och var och hur som helst
så har hon svaren
vad man än höljer och döljer
vet hon alltid var hon har en
det tar en blick en nick
på mammors sätt
ett mamma trick
vid mamma bordet och mammas fat
för att inte tala om mammas mat
och din morsa kräver din lojalitet
för hon har upphovsrätten
till din egen befintlighet
och predikar sitt moders manifest
för hur gammal du än blir
så vet mamma bäst
och där sitter man i navelsträngen
och kommer inte loss
men alla har vi något av en oidipus inom oss
och trots att hon astlar och hävar som få
gör det ingenting alls hon är ju ändå
din mamma...

Tack mamma.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.