Fortsätt till huvudinnehåll

Rent och fint, mamma.

Det är inget tvivel om att Pyret är av min genpool. Hon kan lätt begära att få vänta med att gå och lägga sig för att hon först måste ställa iordning på deras skrivbord. Hon älskar att sortera och redan som bebis ställde hon upp leksaker i rader. Hon gillar att torka saker.
En "hobby" är att göra rent handfatet.

Så här såg det ut efter en sisådär halvtimmes rengöring med först ett evigt gnuggade med löddrande tvål, sen sköljning, sen skrubb med nagelborste, mer skölj och till sist torkning med tvättlappar.  
"Vad har ni gjort för att det ska bli så här smutsigt mamma och pappa?!"
"Jag tvättar det där handfatet varje kväll under tandborstningen, som alla normalstörda kvinnor med inpräntade normer om att alltid multitaska, så skyll på din far." 
Sa jag inte, 
för jag har försökt att dölja min lätt pedantiska sida för de där korta människorna i hushållet just för att de ska slippa hålla på att "hålla på" hela tiden. Antingen har jag misslyckats med att dölja det, eller så sitter det i genetiken.
Fast idag tänkte jag att det där kan ju komma till nytta här hemma; en vilja att städa. Herrejisses, kanske är dumt att försöka ta ur henne. 
"Städa på du hjärtat, det är så härligt när det är så där rent och fint." 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.