Fortsätt till huvudinnehåll

Så inte alls modig.

Innan jag fick barn så tänkte jag att jag skulle bli en sån där lugn och behärskad mor. En sån som säger "Upp och hoppa" när ungen ramlar och låter den begå misstag och pröva sig fram.
Sen kom pyret.
Okej, jag sa "Upp och hoppa" och gjorde som med hunden vi hade; höll masken för att inte skrämma upp eller få det lilla livet att börja sjåpa sig. Men samtidigt blev jag ju så blödig. Jag klarade inte av att höra talas om barn som for illa utan att hela hjärtat började blöda och ångesten slet i kroppen. Då är det ju lite svårt att hålla masken när ens egen avkomma råkar illa ut eller mår dåligt.
Sen kom polarn. Nu är det kört på riktigt. För den blödigheten blev än värre, hur det nu är möjligt, och alla lurande faror blev plötsligt så mycket mer skrämmande.
Den som blev drabbad var så klart pyret. När hon snubblar så säger jag inte först "Upp och hoppa", först säger jag "gahsp" när jag tappar andan sen säger jag "Upp och hoppa" med darrande stämma.
För nu innebär alla situationer att barnen står inför potentiell dödsrisk.
Hon snubblar och ramlar och jag säger "gahsp" och tänker: "Nu dör hon". Hon går bredvid mig på promenaden och jag ser i fantasin hur hon störtar iväg rakt ut framför en bil. Hon vill åka rutschkana själv och jag ser i fantasin hur hon ramlar och bryter nacken.
Det är inte fullt så dramatiskt som det låter. Det är bara för bråkdelen av en sekund. Det är inte konstant. Jag håller tankarna i schack. Det är ju också så att det är den oron som gör att man skyddar barnet, har koll på ungen och förhindrar att katastrofer inträffar. Lite nytta gör det där katastrof tänkandet i denna form.
Fast sen har ju vi välsignats med pyret; en kamakazi pilot. Jag får ju hjärtsnörp och hinner tänka "Nu dör hon" tio gånger om dagen i en bråkdel av en sekund i detta, mitt nya hariga jag.
Så.
När hon idag yvar omkring som hon gör och ramlar med ansiktet rakt in i soffbordet.
När jag hör smällen.
När jag ser på hennes min att det inte är ett "Upp och hoppa" läge.
När jag ser på herr B.o.B.s fingrar och hör honom säga blod.
När jag ser blodet rinna från det förtvivlade ansiktet.
Jag hann inte bara tänka "Nu dör hon", jag dog själv.
Herrejisses.
Det gick bra. Hon hade bitit sig i läppen och var glad och nöjd några minuter senare.
Men mitt nya hariga jag, det där som kallas att vara mamma, det håller fortfarande på att återhämta sig.

Kommentarer

Anonym sa…
Ja, ååå fy vad man dör inombords av skräck när man hör smällen och ser allt blod som forsar. För forsar gör det, och innan man vet hur allvarligt det är hinner man nästan dödförklara ungen hundra gånger om.
Man förvrids av deras smärta. Tur att det oftast går över ganska fort.
De är fantastiska de små liven, de gråter en stund sen är det bra igen. Själv hade man ju klagat i veckor efteråt ;)
Hoppas hon mår bra nu. Kram JL
B.o.B. sa…
Haha, sant, vi hade ju ojat oss förevigt.
Men hon gjorde som de brukar och blev som en kamakazi pilot strax igen. Lärde sig ingenting av det som hände alltså.
Vi som har studsbollar till barn får väl vara glada när det "bara" blir lite blodvite. Kram.

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.