Fortsätt till huvudinnehåll

Magkänslan.

En definition på galenskap är att göra samma sak gång på gång och förvänta sig ett annorlunda resultat.
Vi har länge kämpat med pyrets nattningsrutiner, där har det varit blandade resultat men få åt det positiva hållet. De senaste dagarna har det varit utförsbacke.
När vi började sovkampen tänkte jag att pyret kanske var gjord för att studsa in i sängen, full fart framåt tills hon stupade. Det kändes så, i maggropen.
Men på BVC och genom rådgivande läsning fick jag veta att det skulle vara tydliga rutiner, lugnt och stillsamt, mörkt och tyst innan läggdags så skulle pyret inom några veckor lägga sig fint.
Yeh right.
Igår hade vi en aktiv dag som gjorde att pyret sov på andra tider än vanligt, vilket gjorde att hon somnade på mindre lämpliga tider, som fem minuter innan middag. Självklart gjorde det att hon satt som en munpruttande galning under hela kvällspromenaden och studsade som en flinande studsboll i soffan vid läggdags.
Hon skrattade, fånade sig och var så ljuvlig att vi lät henne vara vaken.
Hon gick och la sig samtidigt med mig istället.
Hon somnade utan protester.
Idag har hon varit pigg och glad efter varje sovstund, alltså de sovstunder som tillkommit efter att jag har fördröjt insomningen så gott jag har kunnat, istället för att få de vanliga jag-har-vaknat-på-fel-sida-utbrotten.
Jag tänker prova att köra högsta växeln hela dagen idag med. Sätta min magkänsla på prov. Har jag fel så har jag och i så fall, vad är det värsta som kan hända? Att pyret skriker..?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.