Fortsätt till huvudinnehåll

Naggad i kanten.

Pyret har hittills haft en bra dag.
En bättre dag.
Utbrotten har varit relaterade till något; mat, blöjbyte, inte kunna nå leksaken, leksaken smakade inte gott, en spya, och är därför har de varit fullt hanterbara.
Det är en ocean mellan de reaktiva utbrotten och att handskas med de oförklarliga hela-dagen-lång-utbrotten. Det är som natt och dag; hon skriker i 8 timmar, sover i 2 timmar och är på gott humör i 2 timmar under sin dåliga 12 timmars dagar. Hon skrattar i 8 timmar, sover i 2 timmar och skriker i 2 timmar på sina bra 12 timmars dagar.
När hon har bra dagar så känns det som att jag måste överdriva de dålig dagarna, när hon har dåliga dagar känns det som att jag överskattar de bra dagarna. Jag gör varken eller. De bra och dåliga dagarna är precis så bra och dåliga som jag upplever dem.
Pyret är 15 veckor nu, av de har hon skrikit sig genom 2/3 delar av sitt liv, 10 av 15 veckor.
Så jag börjar bli aningen sliten.
Det påverkar de bra dagarna. Jag har svårt att njuta av pyrets skratt och bus för jag lever lätt chockskadad av de tidigare skriken och väntar på nästa skrikperiod, vilket känns supertrist.
Kanske är det bara jag som har missuppfattat hur det är att ha småbarn. Kanske skriks det 8 timmar om dagen, som om de håller på att avlida, under 2/3 delar av livet. Kanske vill alla barn vara klistrade i mammas famn hela dagen annars får de hysteriska utbrott. Kanske är det jag som är naiv som tror att det mestadels ska vara som idag där utbrotten kommer med jämna mellanrum men utan att jag håller på att avlida och jag har händerna fria ibland.
I så fall ber jag om ursäkt för mitt gnäll och min svaghet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.