Fortsätt till huvudinnehåll

Dagens krassliga katt

Vår lilla kissemiss.

Hon och jag spenderade en del tid här idag:
Veterinären konstaterade att hon hade skyhögt socker, en njursten, och kristaller i urinblåsan som tyder på urinvägsinfektion. 
Så nu ska vi först och främst försöka samla in ett urinprov och lämna in. Det kommer inte bli lätt.
Veterinären ska konsultera sina kollegor imorgon, men troligen kommer vi därefter först ge henne dietfoder (det har hon ju redan eftersom hon och kompisen har känsliga magar, så bara byta sort). 
Sen kommer hon behöva läggas in under en dag för att monitorera sockervärdet och testa ut en första insulindos.
Därefter ska vi under en period vid varje måltid först testa sockret, sen ge mat och insulin, sen testa igen, för att hitta rätt dos.
När rätt insulindos är utprovad så kommer hon behöva insulinsprutor vid varje måltid och testa sockret emellanåt. 
Det kommer bli en tuff period, man får ju inte vabba för de lurviga barnen. Vet inte riktigt hur vi ska få till det här.

Men vi är alla glada för att det är något som går att åtgärda, hon är ju bara 11 och har många år kvar. Att ta sig an ett husdjur är ibland ett väldigt stort åtagande, men man får ju också så himla mycket som är helt ovärderligt.

Precis som med barn! 
Pyret hade med sig den här från skolan idag:

Alltså, hur fin är den inte?!
Jo, jag är helt partisk och jag vet att hon fick instruktioner av fritidsfröken, men hur duktig är hon inte? Tillsammans med markaméarmbanden är det kanske en blivande Eva Attling vi ser? 
Jag blir ständigt överraskad av vad de klarar av, så himla roligt. 

Dagens aktivitet:
"Bara" promenad till och från jobbet och en lunchpromenad. Första och sista mätningen blev avstängda några minuter sent, som vanligt, så tempot var ju något bättre än angivet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.