Fortsätt till huvudinnehåll

Fredag med mys?

Jag drog iväg på introduktionen till en av de två kurser som börjar nu. Vi har haft den "läraren" (jag vet att det inte kallas lärare på universitetet) förut och tänkte att det nog skulle bli bra. Utöver att själva ämnet är intressant; psykosocialt arbete.
Fast sen sitter man där med en lärare som mer eller mindre börjar med att säga att om han utför sitt pedagogiska uppdrag så är det meningen att ingen ska behöva bli underkänd, utan tvärtom lyckas få bra betyg. Han är också övertydlig i sin föreläsning och utgår från att det är hans jobb att tydligt visa var i litteraturen vi kan fördjupa oss och hämta det vi ska kunna. Han lägger ut instuderingsfrågor och talar om vilka frågor som kommer på tentan och hur man kan tänkas resonera gör att besvara dem. Dessutom är han rätt rolig.
Så himla skönt. Det känns som att man kan slappna av och bara koncentrera sig på att förstå själva ämnet. Till skillnad från många andra kurser där den mesta energin går åt till att förstå kursupplägget, uppgifterna eller läraren.

Polarn har mått bättre under dagen. Det har inte kommit några nya vattkoppor och de som spruckit har börjat torka in, så de gör inte lika ont. Hon kände uppenbarligen av samma sömnbrist som mig och ville gå och lägga sig redan klockan 18. Lite längre höll hon sig vaken, men hon somnade ovaggad innan klockan slagit 19 och har sovit hyfsat sedan dess. Nu håller jag tummarna för en natt som inkluderar någon slags sömn, för oss båda. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.