Fortsätt till huvudinnehåll

Att förstå en annan människa.

En kollega berättade att hon tog med sig de smörgåsar som blev över, efter patienter som uteblivit eller inte velat ha, och gav dem till någon av de människor som sitter ute i kylan och har det svårt. För man kanske inte kan lösa hela världens problem men i alla fall göra något för någon.

En annan berättade att hennes make hade hört henne beklaga sig över att den plånbok av återvunnet material som hon köpt i Indien, hade gått sönder. Hon ville verkligen inte slösa genom att köpa en ny, dyr, massproducerad sak, när den förra hade känts så bra i själen att köpa och ha.
Så maken köpte en gammal plånbok för inga pengar alls på secondhand, sprättade bort tyget och ägnade flera kvällar, efter att hon lagt sig, åt att varsamt och mödosamt klistra fast ett fint tyg han visste att hon tyckte om. Sen fick hon den renoverade plånboken i julklapp. Behöver jag ens säga hur stolt hon berättade detta, eller hur uppmärksammad hon känt sig.

Några fina gester, med små medel, som betyder så mycket för de som är mottagare, för det sitter så mycket kraft i tanken bakom handlingar.  Man behöver bli påmind om hur lite det krävs för att visa omtanke, kärlek och medmänsklighet. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.