Fortsätt till huvudinnehåll

En mors dag.

Frukost på sängen.
Uppdukad frukostbuffé.
Brunch.
Uppdukad fika.
Blombuketter.
Små presenter.
Barns teckningar.
Så är Mors dag på sociala medier.

Koka kaffe och duka fram frukost. Snabbt göra iordning arvsmassor och en själv och ringa mamma för barnvakt.
Iväg till akuten med Polarn och den fot hon snubblade med dagen innan, eftersom den verkade ha börjat göra mer ont under natten.
Mirakulöst snabbt besök där läkaren konstaterade en stukning men tack och lov ingen spricka.
Hemåt och besked om att herr B.o.B. envist fortsatt tolka mitt
"Jag måste skriva tenta hela helgen" som ett "Jag kan som vanligt ägna Mors dag på pyjamasklubben och dess avslutning". Sammanbitet väsande om Universitetsexamens betydelse eller icke-betydelse för vissa familjemedlemmar och besvikelse över bristen av hänsyn för min sista tid som student.
Jag fick till slut 6 timmar av skrivtid innan herr B.o.B. och barnen kom hem. 
Takeaway middag, men upplagd på tallrikar så jag fick ställa mig med disk medan herr B.o.B. somnade i soffan.
Natta barn som inte ville somna innan jag själv la mig i sängen och fortsatte skriva ett par timmar till.

Med andra ord, en dag där moderns alla ouppmärksammade insatser hyllas och hon avlastas.

Nästa år, när tentor är ett minne blott, ska jag ta med mig arvsmassor och min egen mor på ett ordentligt firande. Ett sådant man kanske önskat sig sedan man fick bli mor.

Idag klockan 9.00 öppnas den tenta vi har 48 timmar på oss att skriva. Den andra tentan. Jag är förberedd.

Det kan hända att jag började gråta lite när de utanför fönstret klockan 8.00 började såga upp stenbeläggningen utanför. Jag kommer få ett nervsammanbrott om jag ska sitta hela dagen och skriva till ljudet av sågklinga mot sten. 

Tajming är allt här i livet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.