Fortsätt till huvudinnehåll

Tvärstopp.

Jag satt och läste en bok med intervjuer med 25 barn om deras upplevelse av våld i hemmet hela förmiddagen. Ingen trevlig läsning. Jag fattar inte hur jag ska orka den här kursen.
När jag behövde en paus gick jag och köpte ris och dekorerade på uteplatsen.

När jag satt och läste lite forskning på eftermiddagen och blev trött på eländet så kunde jag ju knappast kolla Facebook, där är det ju också bara elände och folk som är otrevliga mot varandra. Eller, inte bara så klart, men det känns så när man är överröst med misär.
Istället så tog jag fram papper och penna och ritade en teckning jag lovat Pyret. Det skulle vara en häst, en katt, ett stall, ett hus, gräs, sol, blommor och fjärilar. 
Jag har inte ritat på hundra år, eller i alla fall inte sedan jag var tonåring, kanske borde öva upp mig igen?

För att skapa lite variation i vardagen så tog jag min vanliga ryggvärk och gjorde om den till ett rejält ryggskott på eftermiddagen. Det small till när jag skulle resa på mig efter att ha suttit och läst, sen gick det bara utför.
På kvällen kunde jag inte gå utan stöd, skrek som en gris när jag skulle sätta mig ner och kunde inte ställa mig upp. Barnen blev oroliga, Polarn började gråta lite, så vi försökte försäkra dem om att det inte var farligt, det kommer bli bra igen. Samtidigt hade jag så ont att jag undrade om det här var slutet. 

Natten var en pärs, det gör ont att ligga på rygg, det gör ont att ligga på sidan, det är nästan omöjligt att vända på mig.
Herr B.o.B. hjälper med Voltaren och lätt massage, samtidigt som han är personlig assistent och hjälper mig på toaletten, vilken tur att vi redan varit på två förlossningar tillsammans och därför känner varann.
På morgonen ledde en långsam promenad till toaletten, och därefter till soffan, till att jag blev kraftigt illamående, jätteyr, tappade synen (som snöblind), öronen tjöt, kallsvetten rann och jag kände hur jag försvann in i dimman. Men det gick över, nu har jag bara ont igen. 

Jag tog beslutet att bli hemma från plugget idag. Kan till och med överväga att det blir aktuellt att göra ersättningsuppgift och utebli från obligatoriskt seminarium imorgon. Om jag överhuvudtaget överlever det här. Men herr B.o.B. ska jobba hemifrån idag, för att jag ska kunna gå på toa. Han är snäll han. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.