Fortsätt till huvudinnehåll

Något annat.

Jag tänkte ha en lugn dagen-innan-tentan-plugg-dag. Gå igenom vilka ämnen som dykt upp i de tidigare tentorna. Läsa lite om det. Gå igenom Powerpoints och anteckningar från föreläsningar. Såna saker.

Sen slog Pyret sin syster på morgonen, hårt och med flit.
Som vanligt säger vi ifrån, talar om att hon inte får göra så, frågar om hon vet vad hon gjorde fel och ber henne att säga förlåt till sin syster.
Vanligtvis skäms hon lite, säger att hon slog sin syster och att man inte får göra det och går sedan fram till Polarn och säger Flåt.
Idag skämdes hon lite, vägrade säga att det var fel att slåss ("Får man slå någon?" "Jaaaa!" Vadsadunusadu?!) och surade, grät och var arg i en timme. Genom att pedagogiskt visa vad hon gjorde med lite dockteater (med hennes gosedjur) så gick hon till slut fram till sin syster, klappade henne på huvudet och sa Flåt. Vi talade om hur bra det var.
Sen bröt hon ihop. Rejält. Grät floder och klängde sig fast runt min hals och vägrade släppa.
Så jag följde med till förskolan, jag fick bära henne halva vägen, efter det var jag inte så sugen på att plugga. Att vara pedagogisk, tröstande morsa suger musten ur en. 

Istället tog vi en tripp in till stan och utökade Pyrets garderob genom ett besök på Emmaus. För. Pyret. Har. Växt. Jo, det är sant!! Förutom jeans, tröjor, en klänning med Bamse, som hon ville ha på sig direkt när hon fick syn på den, så blev Dagens fynd:

Polarn & Pyret regnställ för 190 pix.
I love secondhand!


Av tacksamhet satt jag sen i solen på balkongen och läste igenom allt. Men jag är så kräkfärdig på ämnet att jag behöver spara lite intresse till morgondagen.

Så jag fortsatte låtsasvarabramorsa dagen genom att inse att jag inte kan trycka in någon mer nödvändig information dagen innan en tenta och valde istället att hänga med ungarna i sandlådan efter hämtning på förskolan. 

Om det var ett bra upplägg inför tentan from hell märker vi om några veckor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.