Fortsätt till huvudinnehåll

Man, tycker, anser och ett citats vara eller icke vara.

Så. Första tentan inskickad.
Det som slår mig är att "You´re not in Kansas anymore"är en känsla många verkade få inför första kursen. Att gymnasiet ska vara högskoleförberedande är ju ibland lite missvisande.

Läraren i den här introduktionskursen har tagit sig mycket tid att förklara lite generella regler vi har att följa när vi skriver tentor, inlämningar, rapporter och annat skolarbete, utöver den bok om rapport- och uppsatsskrivning som ska vara vår bibel genom alla kurser. Sådant jag tycker är självklart att tänka på som att inte använda ordet "man" …man kan tycka att… eller att påstå att författarna tycker, anser eller menar saker, skriva att teorier säger saker, hävda att samhället tycker saker, att inte referera till texter utan att omformulera till egna ord och sedan vara tydlig med källan, att bara citera enstaka meningar, att inte använda slang och förkortningar och att använda säkra källor.
Fast det vet inte alla. Alla har inte fått lära sig skillnad på att skriva inofficiellt och officiellt. Vilket jag tycker är en ren skandal.
Jag vet att på de flesta Komvux-kurser så talade lärarna om att de inte skulle ta någon hänsyn till stavning, formulering och indelning av text när de betygsatte uppgiften, de skulle bara betygsätta kunskapen i ämnet, vilket tydligen har varit vad gymnasielärare ofta sagt till elever. Om det beror på att bara svensklärare får bedöma hur språket används, eller om de andra ämneslärarna vill vara snälla, vet jag inte. Men nog känns det som att lärarna gör eleverna en björntjänst när det inte lär ut hur elever hanterar texten i alla ämnen, när det krävs av samma elever att det ska göra det på högskolan.
Nu är jag funtad så att jag tycker att det är roligt att hitta nya formuleringar, analysera vad det jag har skrivit egentligen betyder, hitta källor, följa tydliga anvisningar och allt sådant språknörderi. Jag gillar att skriva både officiellt och inofficiellt, jag gillar att leka med språket. Men kanske gör jag det för att jag från början hade en lärare i grundskolan som var lite petig med språket och därför fick med mig goda grundkunskaper.

Antingen måste nog grundskolan och gymnasiet lägga lite mer energi på hur eleverna får lära sig hantera språket i uppgifterna, eller så får högskolorna följa samma inställning om att det är kunskapen i ämnet som ska bedömas, inte hur bra eleven stavar och formulerar text. Nu blir det bara orättvist och lite taskigt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.