Fortsätt till huvudinnehåll

Dålig konstruktion.

När jag jobbade i blomsteraffär var en kollegas kompis/bekant på studiebesök, hon utbildade sig till ergonom och skulle följa vårt arbete för en dag. Jag misstänker att hon fick rätt mycket att anteckna med alla lyft, allt släpande och halft idiotiska arbetsställningar. Ibland går det inte att arbeta ergonomiskt liksom.
Men när brevbärare inte ska gå i trappor längre för att spara på knäna, sopåkare ska inte dra runt kärl hur som helst för att spara på ryggen, kontorsarbetare ska ha handledsstöd och rätt utformade tangentbord/stolar/skrivbord för att spara på axlar, nacke, rygg, handleder, armbågar och allt däremellan, så glöms en yrkesgrupp bort. Föräldralediga.
Det är inte mycket av det här yrket som är ergonomiskt korrekt.

Att lyfta avkomma i olika storlek i och ur spjälsäng.
Att bära sprattlande avkomma i olika storlek, ibland båda samtidigt.
Att klä på sprattlade avkomma i olika storlek.
Att sova med karatesparkande avkomma bredvid sig.
Att sova med sköldpadda-på-rygg avkomma på sig.
Att fiska upp nappar som spottas ut på golvet medan man försöker trösta avkomma i olika storlek.
Att byta blöjor på sprattlade avkomma i olika storlek.
Att utföra hushållssysslor med avkommor runt benen.
Att utfodra avkomma i olika storlek.
Att roa större avkomma på lekplats.
Att roa mindre avkomma som vill "stå/sitta" i knät.

Listan är oändlig.

Jag ska bli rik på att uppfinna hjälpmedel för päron.
Eller just det, det har redan uppfunnits; barnflickor. Jag vill ha en.
Eller en privat kiropraktor på ständig standby.
Eller en ny kropp.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens dag

Jag har ju helt glömt att berätta hur jag maxde den första sommarvarma och soliga dagen på året (i lördags)? Man följer med Cous-cous på en trip till Trosa. Där fanns Vintage sale med olika fynd: