Fortsätt till huvudinnehåll

Baby it's cold outside.

Jag blir förvånad över hur man nästan alltid får någon kommentar när man går ut med ett knytte när det är kallt.
"Usch, ska den lilla ut i kylan?"
Jaaaa?
Hon är ordentligt påklädd och ligger nerbäddad i en varm vagn.
Det går liksom att skydda även de minsta mot kyla, hur tror ni annars att eskimåer lyckas föröka sig? Hur kan människor annars bo på platser som är mycket kallare än Sverige?
Värme däremot är farligt. Livsfarligt för de små. Att låta dem ligga med för mycket kläder på sig och låta dem bli svettiga kan innebära enorma risker.
Ändå är människor livrädda för kylan och oberörda av värmen.
Enkel kommihåg: Överhettning dödar, kyla kan ge köldskador.
Vad känns farligast?
Nästa tant som pekar på knyttet och ojar sig kommer få frågan hur eskimåer överlever.
Orkar inte.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.