Fortsätt till huvudinnehåll

Så liten och ser redan.

Vi skulle åka tunnelbana idag.
I alla sina 3 år och 8 månader står Polarn och tittar på reklamen på väggen.

"Varför har flickan bara en liten träningssak när pojken får ha en stor?"

Hon funderar över hur det kommer sig att flickan på bilden (i annonsen för något inom träningssfären) står och lyfter en liten hantel, medan killen står och lyfter en skivstång. Bakom flickan ligger en skivstång, bakom killen ligger två mycket större hantlar.

"Ja du" sa jag "Varför får inte flickan använda den stora? Hon ser ju precis lika stark ut, eller hur?"
Polarn höll med.

Där har vi det ju. Kärnan i varför kvinnor som grupp från och med i morgon arbetar gratis fram till årsskiftet om man ser till löneskillnader. Kärnan i varför män tar sig friheter med kvinnor. Kärnan i varför kvinnor tar mindre plats.
För att redan när man är 3 år och 8 månader så blir man matad med bilder där kvinnan framställs som lite svagare än mannen.

Polarn ifrågasätter det idag, Pyret har för länge sedan blivit upprörd över att det är många fler killar i alla barnfilmer. Jag tänker se till att det fortsätter uppröra dem, de ska aldrig bli vana vid att det är så det ser ut. Jag tänker göra allt jag kan för att de ska växa upp och vara övertygade om att de har rätt att kräva, ta plats, ifrågasätta, säga ifrån och bestämma över sig själva.
Jag tänker att om de helt naturligt redan nu lägger märke till sådant som en del vuxna människor fnyser "humbug" åt, så har vi en bra utgångspunkt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.