Fortsätt till huvudinnehåll

Lång tid kan vara plötslig

Bara sådär så var tre månader förbi och vår student går tillbaka till skolbänken. Vi tackade för att få övat oss på handledarrollen med fika, lunch och en liten present.

Hon tackade med en present och ett fint kort
Med så fina ord fick jag ny energi att slutföra handledarutbildningen med den mastiga examinationsuppgiften.

Inledningen är skriven, syftet formulerat, kanske har jag fått till frågeställningen. En teori är vald, tre handledningsmodeller är valda. Jag har antecknat 5 sidor av hänvisningar till bra saker i litteraturen och tankar kring det. Kanske kommit på en struktur och hur diskussion och sammanfattning skulle kunna se ut. Litteraturlistan är skriven.
Ändå är jag långt ifrån en sammanhållen text, och värst av allt; jag har inte gjort försättsbladet. 

Men det var en otroligt spännande upplevelse att vara handledare, kanske just för att jag också gick utbildningen parallellt. För man förstår att handledning är så mycket mer än att bara låta någon "haka på" eller "gå bredvid", man får istället jobba med något och hjälpa någon att utvecklas. Det hjälper ju en själv att utvecklas.

Så, nu är vi på egna ben igen, kollegan och jag, och även om det blir tomt så kommer det också bli skönt att få tid för att bara göra sitt jobb. Man behöver ju lite egentid även på jobbet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens dag

Jag har ju helt glömt att berätta hur jag maxde den första sommarvarma och soliga dagen på året (i lördags)? Man följer med Cous-cous på en trip till Trosa. Där fanns Vintage sale med olika fynd: