Fortsätt till huvudinnehåll

Så gott man kan

Pyret fyllde år idag. Mitt i Coronarestriktioner. Det innebar att det inte blev något kalas med kompisar, vilket självklart gjorde att jag fick ångest och ville att hon skulle få så fantastisk födelsedag som bara möjligt. Mest innebar det att hon fick önska vad hon ville.

Så jag klev upp i ottan för att Polarn och jag skulle kunna gå ner till affären och köpa fikabröd och nybakta frallor till frukost. Polarn och jag dukade både en frukostbricka och köksbordet. Sen smög vi in i sovrummet och väckte Pyret med sång, levande ljus, favoritfikabröd och presenter. Vi förflyttade oss till köket för att Pyret också skulle få sin favoritfrukost, även om den bara marginellt innehöll annat än fikabrödet.

Efter frukost hade Pyret som önskemål att jag gjorde en kalasfrisyr. Hon hade tidigare sett en instruktion på nätet, och självklart tyckte hon att mamsen kunde fixa en sån frisyr. Jag gjorde mitt bästa, och det blev väl gott nog med tanke på hur usel jag är på frisyrer.


Jag satte sedan igång att baka den cheesecake Pyret önskat sig istället för tårta. Men självklart var det Pyret som fick dekorera den.

Sen skickade vi iväg Pyret och herr B.o.B. att köpa lördagsgodis, innan alla andra vaknade och ville göra detsamma. Under tiden förberedde jag och Polarn den skattjakt runt hemmet Pyret önskat sig, som skulle leda till "huvudpresenten".

Polarn passade på att öva på att stava, det gick riktigt bra får jag säga. Hon har ju knappt börjat och klarar redan att höra hur orden ljudas, och gör mest små misstag. Pyret lyckade lista ut ledtrådarna och hitta sin present. 

Inte helt oväntat var ett annat önskemål att hon ville att vi skulle rita "tillsammans". Särskilt ville hon testa de nya pennorna för hud- och hårfärger.


Hon ville också prova att teckna Manga i den nya ritboken. Alltså, hon ville prova att beställa vad jag skulle rita i nya boken. 
Jag är inte helt säker på att hon förstått konceptet "Manga".

Samtidigt som det är lite frustrerande att få dessa beställningar på diverse teckningar, så gör det mig alldeles varm. Det är så fint att få dela det här intresset med henne. Att jag ritar och hon tittar på är så klart också ett sätt för henne att lära sig mer, och ett sätt för henne att närma sig att rita mer på egen hand. När jag visar hur man gör skuggor och berättar hur jag tänker om hennes önskemål, så är det ju också hon och jag. Bara hon och jag. 

Önskemål nummer mycket-i-raden-av-önskemål var att börja på sitt nya Lego. Kommer nog ta ett tag att bygga. Jag funderar mest på var arvsmassorna ska förvara allt sitt Lego, på att om att få lite ångest.

Självklart fick hon också igenom alla önskemål i matväg under dagen. Om man nu kan kalla hennes preferenser för "mat". Och avsluta dagen på det sätt hon trivs bäst; att prata om tankar och känslor medan jag nattade henne. 

Hon sa att hon hade haft en bra dag, även om hon önskat att få ha ett kalas med sina vänner. Jag hoppas att jag lyckades ge henne en bråkdel av den dag hon förtjänade. Jag vet i alla fall att jag ägnade dagen åt att försöka uppfylla hennes önskemål, med lite hjälp från Polarn. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.