Fortsätt till huvudinnehåll

Damned if you do, damned if you don't.

Få se om jag kan sammanfatta den senaste tidens debatter i ämnet "Låt oss kasta skit på mammor (men inte så mycket pappor).

Om du har plast i hemmet är du en hemsk mamma.
Om du använder färdiga barnmatsburkar är du en hemsk mamma.
Om du inte ammar är du en hemsk mamma.
Om du inte flaskmatar är du en hemsk mamma (för då är du inte intresserad av att dela småbarnstiden jämlikt).
Om du klär dina flickor i flickiga kläder är du en hemsk mamma.
Om du klär dina pojkar i pojkiga kläder är du en hemsk mamma.
Om du inte köper enbart ekologiskt är du en hemsk mamma.
Om du inte ägnar varje vaken tid åt att fokusera 100% på barnen är du en hemsk mamma.
Om du inte vill dela föräldraledigheten rakt av är du en hemsk mamma.
Om du vill komma i form efter graviditeten är du en hemsk mamma.
Om du sätter gränser för ditt barn är du en hemsk mamma.
Om du inte sätter gränser för ditt barn är du en hemsk mamma.
Om du använder mobil, surfplatta eller dator någon tid under barnets vakna timmar är du en hemsk mamma.
Om du låter barnen titta på tv, surfplatta eller dator är du en hemsk mamma.
Om du ger barnen socker i någon form är du en hemsk mamma.
Om du blir arg på ditt barn är du en hemsk mamma.
Om du mutar ditt barn är du en hemsk mamma.
Om du vill satsa på livet bortom barnen är du en hemsk mamma.
Om du vill vara hemma med barnen är du en hemsk mamma.
Om du inte tvättar de nyköpta kläderna innan barnen sätter på sig dem är du en hemsk mamma.
Om barnen är 10 timmar om dagen på förskolan är man en hemsk mamma.
Om man väljer att gå ner till 75% i arbetstid är man en hemsk mamma (som förebild som då inte tvingar pappan att ta det).
Om du uttrycker att bitar av föräldraskapet är lite pestigt är du en hemsk mamma.

Men.
Du är också en hemsk och lite lätt patetisk kvinna om du inte kan stå emot samhällets normer, det sociala trycket, influenser från sociala medier eller pratet på bvc. Om du inte kan sortera bland alla totalt motsägelsefulla råden och rapporterna i din sömnbrist-koma.

Jag tänker så här.

För det första är det ingen, och jag menar ingen, förunnat att stå emot alla intryck vi omgärdas av. Att man prompt ska trycka ner de som faller för trycket och erkänner sig stressade av PK-eliten är också ett uttryck för att man blivit influerad någonstans ifrån, man har ju skaffat sig en uppfattning om vad som är "rätt".

För det andra så är så mycket av debatterna som så uppenbarligen missar det faktum att få av argumenten håller om man kastar in mer en ett barn i debatten. Näps, det går inte att ha fullt fokus på bebisen som ammar om man har en annan unge som springer runt benen till exempel, apropå den mest överdrivna debatten den här veckan.

För det tredje så är allt prat om att "Jag såg en mamma som…" så enkelt att stoppa. "Så du vet att alla barn och alla vuxna har exakt samma liv som du och är exakt samma person som du?" Jag är inte du, du är inte jag, och jag har inte en aning om varför du gör som du gör.

Kan vi inte bara fatta att föräldraskap är svårt och att vara människa är lika svårt det, så de allra flesta gör så gott de kan. Ge en kram eller fråga om du kan hjälpa till istället.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.