Fortsätt till huvudinnehåll

Bara en till.

Pyret har blivit stor, hon vill läsa lite längre godnattsagor nu för tiden. Jag älskar det.

I present förra året fick hon en bok om Mamma Mu av min kusin, den har plockats fram emellanåt men har varit sådär precis för lång för att hennes tålamod ska räcka till så jag har fått korta ner berättelsen här och där. Men plötsligt var den alldeles lagom lång, just som kråksången, och vi har läst den flera kvällar i rad.

Jag gillar att läsa berättelser som är på håret för komplicerade, för att jag tycker att böcker ska utmana lite, de blir roligare då och Pyret verkar vara den som trivs bäst när hon utmanas lite. Mamma Mu är nog just så där att hon förstår den men får tänka efter lite och förstår den lite mer för varje gång. Dessutom gillar jag Mamma Mu. Förutom att hon är grym så är upplägget med hennes attityd till att klara av allt, eller åtminstone prova, med envishet och upphöjt lugn, en fantastisk kontrast till den ständigt negativa Kråkan. Förebild och lärdom i ett paket.

Sen kan jag inte hålla mig när det gäller böcker, ungarna kommer ha ett rum så fullt av böcker att de själva inte kommer få plats. De kommer få fortsätta dela rum så får vi på allvar inreda lilla sovrummet som ett bibliotek. Gu så mysigt!

I alla fall. Min märkpenna tog slut och när jag skulle köpa en ny kunde jag inte låta bli den här:

Som medlem i Akademibokhandeln hade jag 20% rabatt på barn och ungdomsböcker också.

Nu är det bara att invänta barn och läggdags. Plötsligt gör det mig inte lika mycket att det faller på mig att sköta läggningen vareviga kväll. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens dag

Jag har ju helt glömt att berätta hur jag maxde den första sommarvarma och soliga dagen på året (i lördags)? Man följer med Cous-cous på en trip till Trosa. Där fanns Vintage sale med olika fynd: