Fortsätt till huvudinnehåll

Pyret babblar.

Pyrets senaste snackisar?
Inte bra. Sägs om det mesta eftersom det ger ett visst mått av bestämmande.
Mamma hjälpa. Tack och lov så tar kan själv en paus och damen ber om hjälp istället för att bli lätt hysterisk.
Gå ut alternativt Pyret åka kana eller Pyret gå gunga. Hon påminner lite om djur-i-bur och förskolan är efterlängtad som hjälp att sysselsätta det uppladdningsbara batteriet vi kallar dotter.
Pyret babblar. Säger hon när vi päron muttrar något om Herregud vad ungen babblar, eftersom hon gör det, typ varje vaken stund. Om inte vi lyssnar så går hon iväg och hämtar något som kan användas som telefon, som till exempel vår gamla telefon med snurrskiva, och ställer sig och snackar. Vem pratar du med då? frågar jag och får oftast Katten till svar. Samma katt som hon idag sa Kom! till för Saga Katten sparka boll. Katten ville inte sparka boll.
Tyst blir hon för en liten stund för hon har äntligen nått läsa-saga-stadiet. Hon väljer en bok, tar en i handen, går till sin inredda myshörna i sitt nya rum och lägger sig tillrätta i famnen medan man läser högt för henne. Gu så jag njuter. Det är liksom min gamla dröm om moderskap som gått i uppfyllelse.

Den andra då?
Polarn njuter som bäst av att gnaga på allt och riskera vätskebrist av det kopiösa dreglandet. Att sitta i barnstol eller gåstol får henne att kikna av skratt, att härma hennes läten eller att Pyret visar sig gör henne lika lycklig. Hon har fattat att greppa, banka och kasta saker är vad man använder nävarna till. Sen har hon förstått att ligga ner är skittråkigt när man kan stå upp. Det uppenbara problemet är att hon inte kan stå själv ännu så mamma får snällt jobba vidare på att bygga sina biceps genom att hålla henne.
De där vidriga magknipen verkar peppar-peppar ha gett sig och hennes humör är soligare men istället sover hon oroligt, det blev en timme i taget en fjärde natt också. Ska vi gissa på utvecklingsfas som vanligt? Min utvecklingsfas är väl den där ren utmattning gör en lite apatisk och medgörlig, det vill säga att barnen uppfostras enligt minsta motståndets lag för tillfället.
God natt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.