Fortsätt till huvudinnehåll

Bara för en dag

Idag är den Internationella dagen mot mäns våld mot kvinnor, som instiftades av FNs generalförsamling 1999.
Hur mycket har den uppmärksammats idag?
Hur mycket uppmärksammas kanelbullens dag?
Jag har just blivit tillfrågad att vara med och skriva rutiner kring hur vi arbetar med denna fråga lokalt hos oss på olika avdelningar. Jag kommer till våren hålla en mindre utbildning i ämnet. Det är något sorgligt över att ämnet ens ska behöva vara en del av ett yrke, för det betyder att det är ett pågående problem. Det är ju inte heller klokt.

Jag hör kontinuerligt berättelserna och ser konsekvenserna men det verkar ofantligt svårt att väcka engagemanget för denna fråga hos allmänheten. Var är raseriet? 
Visst behöver vi kanelbullen också, på mitt jobb är dagen näst intill helig, det behövs för att vi ska orka möta en berättelse till. Så orka ta en stund att sätta er in i ämnet, åtminstone under en dag, precis som vi under en dag orkar hur mycket kanelbulle, semla eller våffla som helst. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens dag

Jag har ju helt glömt att berätta hur jag maxde den första sommarvarma och soliga dagen på året (i lördags)? Man följer med Cous-cous på en trip till Trosa. Där fanns Vintage sale med olika fynd: