Fortsätt till huvudinnehåll

När skiten stinker.

Har inte ni också hört politiker gapa om att människor måste utbilda sig, hur utbildning är ett samhälles framtid och hur viktigt det är med utbildning för alla?
Det gäller inte Komvux.
Bara så ni vet.
Komvux är ett nödvändigt ont som ständigt nerprioriteras och därför tillhandahåller, som bäst, en medioker utbildning. Som sämst tillhandahåller de riktigt dåliga utbildningar.
På min, något sena, (bättre sent än aldrig, trodde jag) väg till utbildning har jag nu stött på den tredje utbildningsanordnaren, InfoKomp, som jag berättade om igår. Det alla tre skolorna har gemensamt är att de är urusla på kommunikation, information och engagemang.
Kanske beror det på att pengarna styr, så länge eleverna rullar in så skiter de i resten.
Kanske är det kommunernas upphandlingar, som leder till att skolorna med lägst kostnad vinner, som i sin tur ger eleverna skolor med väldigt låg kvalitet.
Oavsett vilket. Att satsa på studier gäller inte vuxenstudier. Vi ska genom kämpa oss igenom studier i dubbel takt, med lån, i skolor som inte ger ett skit för sina elever, medan regler ändras så att den där utbildningen är näst intill omöjlig att använda till högre studier.
Låter jag bitter?
Absolut.
Uppföljning från igår:
Jag ringde InfoKomp flera gånger idag, telefonsvararen sa att telefontiden på torsdagar var 9-15, klockan var 13-14. Till slut lämnade jag ett meddelande där jag bad dem ringa upp. Det har de inte gjort.
Så jag ringde Komvux, som har slutit avtalet med dessa jönsar, där hamnade jag i telefonkö i 20 minuter, innan samtalet bröts. Jag ringde igen och kom fram. Så förklarade jag för damen att jag var antagen till studier som ska börja på måndag, utan att ha relevant information eller ens hört något från skolan.
Det var väldigt dåligt och det var jag inte ensam om att ha ringt om, men jag skulle få mailadress och telefonnummer till skolan. Då fick jag förklara svaret jag fått på första mailet för några veckor sen, att de inte svarat på måndagens mail och att de inte svarade i telefonen.
Damen suckade och konstaterade igen att det var väldigt dåligt, nu skulle deras rektor kontakta InfoKomps rektor och hon uppmanade mig att fortsätta ringa, det var allt som kunde göras.
Jaha.
Kvarstår faktum att det hela är katastrofalt dåligt skött och jag börjar undra om jag kommer plugga i någon skola på måndag.
Vad gör jag annars?
Eller snarare, vad gör Komvux annars? 
För det här är bannemig inte min skit att ta hand om.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.