Fortsätt till huvudinnehåll

Äckliga gubbar och en efterlängtad lunch.

Jag var på väg hem från skolan, som ligger på promenadavstånd, när jag märkte hur hungrig jag var, så jag ökade takten lite.
Dessutom märkte jag halvvägs att jag gick lite med benen i kors, om ni förstår vad jag menar.
Jag ökade takten lite till.
Nära hemmet kom en gubbe mot mig och ropade "Ursäkta fröken?!" Jag försöker vara hjälpsam så jag stannade för att se vad han ville och fick veta att han sökte en brevlåda att stoppa brevet han hade i handen i.
Jag klurade lite och kunde peka honom i rätt riktning, varpå han sträcker fram brevet och säger "Kan jag lita på dig att lägga det där?"
Nänänä, jag hade ingen möjlighet att gå längre bort än dit jag skulle förklarade jag vänligt men bestämt, varpå han på ett obehagligt sätt börjar truga.
"Men du kom ju här som en ängel. Och är ju så söt, bla, bla, bla.."
Jag tappar orken och säger åter igen nej och börjar gå.
Han följer efter bakom mig och ropar då och då frågor:
"Ursäkta fröken, är det långt?"
"Ursäkta fröken, finns det ingen närmre?"
"Ursäkta fröken, om jag måste få fram brevet senast imorgon?"
Jag saktar inte in utan ökar stadigt avståndet och ropar svar tillbaka:
"Nja."
"Nej."
"Då får du gå till "Posten" i mataffären."
Ge dig gubbe, är vad jag tänker, samtidigt som jag välsignar mina långa ben som ger mig ett behagligt avstånd från äcklet.
Inte nog med att han fördröjde min lunch, han fick mig att tappa aptiten lite grann.

Dessutom tänker jag att det är precis såna där sliskiga gubbar som tar bort hjälpsamheten i samhället, för nog blir man lite mindre benägen att försöka hjälpa karlar när de ska visa sig vara lite obehagliga, påträngande och efterhängsna.

Kommentarer

Greken sa…
Haha jag blev uppraggad av en typ 60årig gubbe i en underklädesaffär här om dagen. Han var ganska packad och gick runt och störde alla. Sen frågade han mig vad han skulle köpa för bikini till sin tjej som han skulle bjuda på resa. Jag sa att jag inte visste. Sen sa jag att han borde gå om han inte hittade något för han följde bara efter alla i butiken. Gubben sa att alltså, hans tjej är inte hans tjej egentligen. De är singlar. Hej då hej då sa jag. Sen kom han in igen och räckte fram sitt visitkort till mig och sa: Ring mig så åker vi på dejt i skärgården. Man ångrar bara de synder man aldrig gjorde. HAHA Kul va :-) Hoppas du njuter av ledigheten! Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.