Fortsätt till huvudinnehåll

Hur mycket är det?

Idag var det skolstart! Arvsmassorna ville börja när skolan börjar, alltså att inte gå till fritids innan, så jag flexade lite på morgonen. Då passade jag också på att ta min korta löptur på morgonen istället för kvällen, så smidigt!
Och vips så har man blivit en sådan människa; "Åh vilken tur att man hinner få in lite träning innan jobbet!" *sägs med en sådan där hemsk positiv röst* 

När jag nämnde morgonen för kollegan på jobbet frågade hon:
"Men hur mycket tränar du egentligen?
Och jag svarade att jag egentligen inte tränade så mycket, men rör på mig ofta. Som forskare förlitar hon sig på data och bad att få titta på min klocka.
Där ser det ut så här:
Idag, som är en ganska representativ dag, uppnår jag under en dag rekommenderade antal intensiva minuter per vecka. 
Och tittar man på medel över året så ser det ut så här:
Där ser man härliga influensa, Covid, och kräksjuka veckorna i vintras som drar ner genomsnittet rätt rejält. Annars snittar jag 172 måttligt intensiva minuter, plus 2x110 högintensiva minuter per vecka. 

Men jag tycker ändå inte att jag tränar
Varför inte?
För att jag inte går på gym?
För att jag inte springer en mil?
För att det bara är lilla jag?
Säkert en kombination av allt ovanstående.

När vi gick igenom hur min rutin ser ut under veckorna så kom vi fram till detta:
På vardagar:
Powerwalk 2 x 40 minuter(till/från jobb) ibland + 20 minuter powerwalk på lunchen.
+ 15-20 minuter löpning, alternativt 20-30 minuter styrketräning (varannan dag).
Det blir alltså 1,35-2,10 timmar "aktivitet" per vardag.

På helger:
30-40 minuter löpning, plus ett evigt promenerande hit och dit (på helgdagar har jag mellan 8 000-16 000 steg).

Men hur hon än lade fram det har jag svårt att se att jag tränar mycket. Jag tycker fortfarande att jag bara rör på mig, eller som bäst är en liten tränings-wannabe. Fast jag springer 2.4 km innan jag går i "very, very brisk pace" i 40 minuter till jobbet. 
Jisses vad man är uppvuxen med att inte hävda sig, eller tro att man behärskar saker. 

Jag ska nu öva mig i att säga att jag tränar, för det är inte skryt, bara något jag gör. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens dag

Jag har ju helt glömt att berätta hur jag maxde den första sommarvarma och soliga dagen på året (i lördags)? Man följer med Cous-cous på en trip till Trosa. Där fanns Vintage sale med olika fynd: