Fortsätt till huvudinnehåll

Sommar, sommar och sol.

Det blev ju rätt varmt idag. Inte helt förvånande åkte vi därför till stranden.

För att vara helt ärlig är strandhäng inte min grej, men arvsmassorna tycker att det är himmelriket. För att lindra upplevelsen gäller det att komma på plats tidigt, och det gjorde vi. På så sätt hinner man bada, springa, försöka fånga fiskar med händerna och bygga märkliga saker i sanden, tillräckligt länge för att känna sig klar med hela upplevelsen lagom tills stranden börjar fyllas med folk. För när folk börjar packas tätt ihop, musik spelar på olika håll, det ropas, stojas och stimmas, och vattenkanten nästan behöver kölapp, i kombination med hetta och kladdig solkräm, då blir jag trött. Att valet dessutom står mellan att sitta på en filt på en knölig gräsmatta i egenskap av landets stelaste människa, eller att stå i svenskt vatten när jag tycker att en pool i Thailand har kallt vatten gör inte upplevelsen bättre.

Så rutinen är: bad, fruktstund, bad, lunch, bad och hemgång. Sådana här varma dagar är dessutom 3 timmar i solen fullt tillräckligt. I vanliga fall håller arvsmassorna sig till skolan av "bara lite till", men idag var de okej med att åka hem, fast de vill så klart gärna åka tillbaka. Så jag är inte ensam om att bli trött av allt stimuli.

På tal om trött av stimuli så läser jag, sist av alla, Anders Hansens bok Hjärnstark.


Inte för att så mycket känns nytt, det är väl allmän vetskap nu för tiden, kanske just på grund av bokens popularitet, men det är alltid bra med påminnelser och att väcka tankarna.

Under dagens strandhäng som just innehåller så mycket stimuli att jag känner att hjärnan blir helt överbelastad, läste jag i en del i boken som behandlar det där med stimuli och ständiga intryck. Det är ju verkligen inte konstigt att vi går omkring och känner att vi inte har tid, eller känner oss stressade. Jag bestämde mig för att begränsa en del av all input genom att rensa mina sociala medier, bara ha kvar det som ger information som betyder något för mig. Kanske kommer jag då ha tid att faktiskt titta igenom det ibland. Jag rensade i telefonen också, tog bort onödiga appar.

Precis som när jag gör mina garderobs- och skåpsrensningar känns det skönt att begränsa sig lite. Nu får skärmtid bli kvalitet istället för kvantitet.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.