Fortsätt till huvudinnehåll

Trädgård i min skala.

Vi gjorde som förra året och planterade lite för att barnen ska få se hur grönsaker växer. Precis som de gör i deras förskola.

Vi köpte en tomatplanta som ger stora fina tomater, den första kommer snart bli mogen.
Vi köpte en gurkplanta som växer som attan. Tre gurkor på tillväxt, tre som bara är knytten och den fortsätter blomma.
Inga överraskningar här, när Polarn fick syn på att det fanns paprikaplantor fick vi självklart lov att köpa en sådan. 4 bebisar och några blommor än så länge.
Arvsmassorna hade med sig små skott i varsin pappersmugg från förskolan. De hade fått plantera frön från en tomat. Nu har den börjat blomma.
Vi tryckte ner en potatis med lite groddar i en stor kruka. Den växer och blommar.
Om arvsmassorna tycker att det är spännande att se hur det växer?
Inte ett dugg.
Polarn kanske kommer tycka det är kul när hon kan äta dem, men för att Pyret ska bli mer positivt inställd till att äta grönsaker så skulle det nog krävas något som liknar ett intresse för vad som händer i krukorna. 

Nåväl. Jag har lyckats odla lite i alla fall. Trots att det krävts plantering, omplantering och daglig vattning. Det är ju något av en guldstjärna i mitt fall. Hälsningar från hon som får allt på balkonger att dö eftersom hon inte orkar engagera sig och därför skrattar när folk säger att hon borde flytta till hus och ha en trädgård.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.