Fortsätt till huvudinnehåll

Nya vanor

En nygift kollega berättade att hennes make var uppvuxen med att varje medlem i familjen hade en egen dag med ansvar för middagen. Det innebar att man bestämde maträtt, lagade maten, dukade och plockade undan. Det hade varit rutin ända sedan han var liten, tillsammans med roterande ansvar för olika former av städning. 
Jag som är så less på det där med middagar, och hushållsansvar, tyckte det lät strålande och snodde konceptet rakt av.

Vi började med att föra in middagsansvar. Jag tänker att jag sakta ska tämja min skenande flock, lite som man vänjer grodor vid kokande vatten. Idag var det Pyrets dag, och hon hade bestämt sig för att hon ville göra sin favoriträtt; Makaronipudding.
Visst kommer det innebära en extra ansträngning en tid framöver, jag kommer inte snabbt och enkelt kunna svepa ihop något när vi kommer hem, om man säger så. Men jag tänker att investeringen i att med tålamod och pedagogik hjälpa dem att ordna middagar nu, kommer löna sig enormt i framtiden. 

Idag gick vi steg för steg igenom matlagningen. Jag hjälpte till med tunga moment, att plocka fram en del saker och att ha koll, men Pyret fick känna att hon hade ansvaret. 

Resultatet?

Det finns väl inte ett bättre betyg än att maten tar slut? Och nog var hon väldigt stolt över sin insats, som hon självklart fick mycket beröm för.

Nu ser jag framför mig att kunna chilla flera dagar i veckan när de små blivit lite större. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.