Fortsätt till huvudinnehåll

Inte följa strömmen.

Polarn skulle säkert kunna benämnas som lilla fröken tvärtom, av många anledningar.

En av dem skulle kunna vara att hon sedan födseln konsekvent nekat till täcke när hon sover.

I takt med stigande ålder har bestämda sparkar för att avlägsna tyg från kroppen nattetid, ersatts av en bestämd ritual där ett ben ska ligga under, och ett över täcket vid insomnadet. Fast när hon väl somnat har hon sparkat av sig hela täcket. Under smällkalla vintrar kan ju det leda till viss oro hos exempelvis föräldrar, tänk om hon fryser, kära nån.

Jag kan inte säga att vi lärde oss fort, men till sist märkte man att hon vaknade het som en bastu även mitt i vintern trots att hon sovit utan täcke. Vilket i och för sig i sin tur har lett till många temperaturmätningar på morgonen, i jakt på en helt obefintlig feber. Hon helt enkelt är varmblodig, och ogillar täcken, så då får hon väl vara så.

Men.

Nu när hennes rum är som en bastu på nätterna, trots öppet fönster, har hon börjat sova med täcket uppdraget hela vägen till under näsan. Fullkomligt ologiskt. Så klart.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.