Fortsätt till huvudinnehåll

Dagens museum

Jag har sagt till Arvsmassorna att vi ska försöka gå på alla museum i Stockholm detta sommarlov, det tror jag inte att jag kommer få igenom för så uttråkade kommer de aldrig bli att de går med på det. Men idag fick jag med dem till Moderna museet.

Det visade sig vara en farlig plats för barn:
I alla fall när det förekommer syftningsfel.

Oavsett vad det är för museum eller vad man tycker om konsten så är det svårt att inte bli påverkad, att inte tycka och känna saker, och det gör något med en. Att känna saker är nödvändigt. 
Som att upptäcka de små detaljerna.
Som att se märkliga saker och läsa om historien bakom.
Som att se färg och form som blir vackert.
Som att se en lerpöl som bubblar.

Blir du lönsam lille vän? Är väl en fråga som aldrig varit så aktuellt som nu och det väcker definitivt känslor.

Det som också är trevligt med lite utflykter är att jag får äta luncher som jag tycker är goda:
Men det som var mest spännande på museet var besöket upp till taket där vi testade konstverket Stockholm Slides:
Så himla högt! Fallhöjden är 15 meter.
Och så himla kul att vi behövde åka två gånger.

Så det där med museum är inte så trist alla gånger.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Men herregud!

Pyret behövde ett par nya jympaskor. Hur svårt ska det vara. Svårt. Jätte-jätte-jättesvårt. Hon ville ha jympaskor med glitter på. Och guld. Vi lovade ingenting och förklarade att vi inte kunde bestämma vad det fanns för skor i affärerna, eller i vilka storlekar. Första affären. Hon hittar ett par svarta skor med glitter som jag också tyckte var okej. Men inte 600 kronor okej. Sen hittade hon ett par med glitter-ränder i regnbågens alla färger som jag tyckte var way out there och heller inte värda 800 pix. Andra affären. Ett par Frost-glitter-jympaskor och ett par guldglitter-jympaskor blev till stooora förälskelser, men fanns bara i storlek 25 och uppåt. Pyret ska ha 24. Tredje affären. Igen, jävla Frost-glitter-jympaskor i storlek 25 och uppåt. Inga andra skor duger än de i guld och med Frost vid det här laget. Inga som helst förkl...

Tänk positivt.

Tentan är klar och inskickad! Eller "klar",  jag vet ju i och för sig inte om jag har skrivit det läraren tyckte att jag skulle. Men imorgon har vi redovisning för grupparbetet, sen är skolan slut! Eller "slut" är den ju inte förrän nästa sommar. Men det är sommarlov! Eller "lov",  jag börjar ju jobba på måndag. Men det är ledig helg! Eller "ledig" är man väl aldrig med barn. Men det är fredag! Fredag är det, ingen kan ändra på det!!

Dagens män

Vi trotsade hettan och hade en heldag på London zoo. Det blev många vätskekontroller och påfyllnad av solskyddsfaktor. Man ville bara simma mot strömmen. Känna sig som en vacker fjäril. Fast efter tropikhus och gassande sol kände man sig mest så här: Det var en trevlig heldag i alla fall, fast vi smälte bort emellanåt. Mindre trevlig upptäckt är den manliga blicken på våra Arvsmassor. Jag har varit irriterad av att se blickarna här och där, men blev rosenrasande när det hela kulminerade när vi idag gick förbi en stillastående bil med 2 unga män. Arvsmassorna gick snäppet före (bara för kontrasten: med gosedjuren de just köpt på London zoo i sina påsar) när de två männen började stirra och sen skrika: " Wow!  I wanna take your virginity! " precis som det blev grönt och de gasade iväg. Jag blir fortfarande så arg bara av att tänka på det. 1 1   o c h   1 2   å r. De är 11 och 12 år!! Som tur var så märkte Arvsmassorna ingenting eftersom de var fullt upp...