Fortsätt till huvudinnehåll

Schack matt

Pyret spenderade hela dagen på schacktävling med sin skolklass. Uppladdningen var total, hon kunde knappt somna igår och var märkbart nervig imorse. Det var viktigt vilken lunch hon fick med sig, skolans dög självfallet inte, hon behövde mellis och hon hade själv gjort iordning en flaska saft. 

Hur gick det? undrar ni då, för det gjorde jag. Svaret var det kryptiska att hennes klass kommit tvåa men att domarna sagt att de var för många i klassen och flyttat ner dem till 22:a plats. Förstod ni? Inte jag heller. Men jag har lärt mig att det där med regler, tydlighet och rättvisa är väldigt, väldigt viktigt när man är 10. Så om någon information inte förmedlats eller förståtts åt något håll så är det orättvist. Domarna var orättvisa. 

Livet ser ju ut så, att domare kan vara dumma och orättvisa, likaväl som att regler kan missförstås eller förmedlas på ett undermåligt sätt. 
Medalj fick hon ändå:
Kanske mer en medalj för ännu en erfarenhet om livets orättvisor, än för schack. Lite kunde hon se att klassen gjort en bra insats, också, bara lite.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens dag

Jag har ju helt glömt att berätta hur jag maxde den första sommarvarma och soliga dagen på året (i lördags)? Man följer med Cous-cous på en trip till Trosa. Där fanns Vintage sale med olika fynd: