Fortsätt till huvudinnehåll

Tidsoptimister?

När jag nu är inne på min fjärde termin som vuxenstuderande så är tålamodet nära nog slut.
Vuxna människor.
Lektioner börjar ju vid ett bestämt klockslag, surprise. Eller jo, det är en överraskning för många.
Det är drop-in i upp emot en timme.
Långt efter att några av oss elever har ledsnat så har en av lärarna fått nog och meddelar att från och med nästa vecka så gäller ungdomsreglerna: kommer man sent så kommer man inte in.
Uj uj, vad de som alltid kommer för sent tog åt sig.
För att de missade lektionen skadade väl bara dom?
Lärarens försök att förklara att en föreläsning som blir avbruten 10 gånger inte blir så bra, landade inte.
Inte heller förklaringen att de som kommer sent och missar förklaringar, och därför använder den dyrbara tiden vi har till att fråga om det som precis förklarats, gick inte heller hem.
Jag gjorde då jämförelsen att plugga med CSN är som att arbeta, när jag såg att läraren höll på att bli uppäten levande. På ett arbete får man inte lön om man kommer en timme sent varje dag.
Då blev svaret att det var därför de pluggade, de hade inte tid att arbeta.
Allas skattepengar som ger dem studiebidrag säger tack för informationen, och inser att de aldrig kommer fatta.
Dessutom, från och med nästa vecka kommer de antingen få så mycket frånvaro att de blir avstängda, eller så kommer de på något magiskt sätt plötsligt hitta förmågan att komma i tid.
För det är märkligt hur alla kommer i tid till de lektioner där läraren från början har sagt till att tiden gäller, sen stängs dörren.
Vuxna människor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.