Fortsätt till huvudinnehåll

Inte lockande.

"Åh tänk om man fick vara 20 igen!"
Sagt medan vi lyssnar på en 20-årings redogörelse för förra helgen, och planer för kommande helg.
Inte av mig.
Nej, jag längtar inte efter att vara 20 igen.
Visst hade man kul, men hela tiden med det där lätt ångestdrivna tempot.
Och den där osäkerheten, som doldes bakom ett "vet allt".
Det var rätt jobbigt, jämfört med nu.
Jag tycker att det är rätt skönt att ha uppnått åldern där man vet att man inte vet allt, och kan stå för det.
Det är rätt skönt att ha uppnått åldern där man kan stå inför en hel klass och hålla föredrag och inte vara nervös.
Att ha prov och inte dö av oro inför resultatet, för att jag vet att jag har gjort mitt bästa och mer än så kan man inte göra, jag vet det på riktigt.
Och dessutom låter det så ansträngande att vara ute till tre, fyra, fem på morgonen, jag blir trött bara av att lyssna på det.
Fem, jag som vaknar av mig själv vid sju, skulle ju aldrig funka att leva på så lite sömn. Inte nu längre.
När jag inte är 20 längre.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.