Fortsätt till huvudinnehåll

Opartisk.

Har jag totalt missuppfattat saken, men ska inte lärare vara opartiska och objektiva?
Jag tycker nämligen att det inte är helt ovanligt att det står lärare framme vid tavlan och lär ut sina personliga åsikter.
Kanske är gränsen mellan goda värderingar och personliga åsikter så tunn och svår att utskilja att man lätt hamnar på fel sida, men jag vet inte om det ursäktar saken.
Vi är ju ändå vuxenstudenter och kan, förhoppningsvis, vara lite kritiska till vad som sägs och bilda oss en egen uppfattning om verkligheten. Men gymnasieeleverna då?
Är det okej att en lärare driver sina personliga femenistiska och politiska åsikter i ett klassrum?
Jag tycker inte det.
Vare sig det är en åsikt jag håller med om eller inte, behåll den för dig själv, lektionen ska vara faktabaserad.
Exempel säger ni nu, ge oss ett exempel BoB.
Okej.
Idag fick vi lära oss att männens makt inom sportjournalistiken gör att det inte finns en enda kvinnlig sportjournalist. Eller jo, en, på svt.
Klassens protester blev bemötta med "phffft" och himlande med ögonen.
Känns väl opartiskt, objektivt och korrekt.
Eller?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.