Fortsätt till huvudinnehåll

I en annan del av landet.

Vi drog alltså hit.

För er som inte kan läsa bakvänt; hit:


Dels för att jag inte gillar att vara hemma på semestern, utan envisas med att det ska "upplevas", dels för att jag vill komma bort från hemmets måsten, men mest för att få hotellfrukost.

Att valet föll på Kalmar som utflyktsmål var för att jag läst om en utställning som heter World of dinosours och den kan man väl kolla in lika gärna som något annat, tänkte jag.


Arvsmassorna älskade att springa runt och utöva sin nya hobby; att fota, och tyckte en del skelett och låtsasdinosaurer var häftiga. Visst blev jag impad av de största skelettet, tyckte att en del fakta var intressant, men trots att vi läste på i stort sett varje skylt så var det hela över på 80 minuter. 

Efter att i stan ha ätit vad som kan räknas till den äckligaste pastan någonsin, på tal om lotteriet med att äta lunch och middag ute, så drog vi till nästa mål.


Kalmar läns museum. 
Det skulle finnas en utställning om LasseMaja som lät kul. Den var inte alls särskilt intressant. Men av en slump hamnade vi i en interaktiv guidning om regalskeppet Kronan. Barnen skulle förberedas på att bli besättningsmän till befälhavare Crutz.
Arvsmassorna blev eld och lågor. Det hela avslutades med att de fick testas för sin duglighet som besättning, och få nya namn. Arvsmassorna blev döpta till båtsman Seg, för att de verkade orka mer än andra, och fick varsin namnskylt. Polarn lär minnas den stunden för evigt, eftersom Pyret erkände, helt frivilligt, inför alla, att Polarn var starkare än henne.
Det hela var underhållande även för oss vuxna, guiderna var riktigt härliga. 

Vi spenderade en del tid på museet, så blodsockret började drabba oss. Jag hade läst att ett mysigt fikastopp kunde man göra här:



Kullzénska caféet.
Och det är klart ett det är mysigt att fika i en sådan atmosfär, så långt från café-kedjorna man kan komma. Dessutom var fikat väldigt gott.

Mitt emot denna lilla pärla till café låg en secondhandbutik, och det kan ju varken jag eller arvsmassorna stå emot längre. Vill man i Kalmar handla i en fräsch, ordningsam och fullproppad secondhandbutik med bra priser, då kan jag definitivt tipsa om Busfrö nytt & bytt. Vi gjorde några fynd. Men mest nöjd är jag över att om jag nämner secondhand säger Pyret: "JA!, Kan vi gå in?" Sådan mor, sådan dotter. Jag tror att vi börjar få över Polarn i vårt läger också.

Till kvällen tog vi en promenad till en restaurang för middag. Vi rådfrågade Google och valde Italienskt och då fick Table 20 bra omdömen. Jag fick definitivt en bättre måltid än till lunchen och servicen var toppen. 

Imorgon väntar vad som lär bli den sista hotellfrukosten på ett tag. Jag sörjer det redan. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.