Fortsätt till huvudinnehåll

Ovälkomna gäster

Hösten är här. Det innebär att alla småkryp letar efter varmare platser att hänga på. Vilket tydligen är vårt hem. Jag kokar inte en kopp Gevalia och välkomnar oväntade gäster, utan gör vad jag kan för att det ska bli så ogästvänligt som möjligt. 
Jag drar fram dammsugare, såpa och Swiffer. Alla lister, under och bakom alla möbler och mattor, bakom spisen, i garderober och städskåpet, inga gömställen är säkra. 
Om något litet kryp försöker gömma sig har jag den orädda krigaren Lillfjant till min hjälp. Hon är väldigt bra på att jaga kryp.

Det blev kanske inte så mycket till vilodag med den storstädningen. Jag hade helt glömt hur mycket jag hatar dammsugare, med sladdar som trasslar, munstycken som strular, teleskoprör som trilskas. Jag älskar robotdammsugaren som som gör att jag slipper det där till vardags.

Men lite vila blev det också. 
Jag lagade mig en god middag efter recept jag hittat på Malin Wollins blogg; pasta med vitkål, morötter, vitlök och creme fraiche. Snabbt, enkelt och billigt, en perfekt kombination.

Sedan tittade jag  på två omtalade filmer:
Blonde
Jag kan väl inte påstå att det var någon höjdare. Som så många andra tyckte jag att den mest kändes som en obehaglig exploatering av en utsatt person. En sensationslystet grävande i de mest ihågkomna skandalerna med ytterst tafatta försök att visa empati. 

Den andra filmen väckte också obehag, men på ett bra sätt:
The Square; om hur vi fungerar och agerar som människor när vi känner oss utsatta och pressade. Skickliga skådespelare, spännande iakttagelser och snygga scener.

Under tiden kunde jag roa mig med detta:
Äkta tantvarning på att ägna en lördagskväll åt att sticka, äta mariekex och titta på film av Ruben Östlund? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.