Fortsätt till huvudinnehåll

Tvärtemot

En givande eftermiddag på BRIS nätverksträff.
Tidöavtalet fick en del relevanta kommentarer från BRIS generalsekreterare utifrån att den lite grann går tvärtemot vad expertis, forskning och beprövad erfarenhet säger, kan man väl säga. Men kanske främst utifrån hur förslagen kan inskränka på barns grundläggande rättigheter på ett skrämmande sätt.

Flera spännande föreläsningar levererades tillsammans med god fika. Viktigt med fika. I påsen vi fick med oss hem fanns rapporten "Barns rättigheter i skottlinjen":
De har djupdykt i det svåra ämnet gängkriminalitet, för en gångs skull lyfts barnens egna tankar och känslor kring detta. Barnperspektivet på riktigt.  Ser så fram emot att gå igenom den.

Vi fick också med oss denna:
"Handbok för samtal i skolan". Ska tydligen skeppas ut till alla skolor i dagarna, men strunt samma att den riktar sig till skolan, jag kommer läsa den ändå. Jag tar gärna emot alla redskap jag kan få för att hantera samtal med barn.

Till min hjälp när jag nu ska plöja detta material har jag detta fina bokmärke:
En kollega på jobbet hade köpt den på en resa till Japan. Perfekt till mig för "Du läser ju alltid mamma!" sa Polarn. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.