Fortsätt till huvudinnehåll

Släpp taget och påverka

Två dagar med tid, mycket frihet och grundtanken att arbeta med "självledarskap" väckte ovantat mycket tankar och känslor. Tankar som nog startade för en tid sedan, vid en middag med kloka vänner som vågar fråga efter riktiga svar.

Inatt sov jag långt ifrån lika gott som på Yasuragi. Jag vaknade varannan timme och låg sömnlös från 4.30 på morgonen. Många funderingar pockade på uppmärksamhet. 
Funderingar om vad jag har haft rätt att be om tidigare och vad jag får be om nu. Var jag ska lägga mina förväntningar och vad jag ska sluta hoppas på. Hur jag ska ta hand om det som lovats men inte getts. Hur jag ska ge när jag inte fått. 

Vi fick en presentation på de där återhämtningsdagarna, där en uppenbart populärvetenskaplig tanke om Påverkanscirkeln förklarades. Trots min allergi mot sådant så får jag erkänna att det ofta uppstår en attraktion för enkla klichéartade förklaringar på svåra problem. Denna cirkel förklarades lite utifrån samma grund som i nykterhetsbönen, ni vet den om att man ska veta vad man kan förändra och ha vishet att inse när man inte kan det.
Här utgick man ifrån att den yttre cirkeln representerar det ingen kan påverka. Den mittersta det som andra kan påverka. I den inre cirkeln finns det jag själv kan påverka. 

Det var oväntat vad mycket vi pratade om vårt jobb utifrån detta, den verkade fastna hos de flesta, men vi pratade även om oss själva. Uppenbarligen var det en tydlig påminnelse om att försöka sluta lägga energi på det vi ändå inte kan påverka, att delegera ansvar till de som kan påverka något, för att spara energi till det man själv vill jobba för att förändra. 

Något man inte kan förändra är någon annan. Man kan inspirera, motivera, beskriva och förklara, men inte förändra. Ibland behöver man förstå det och delegera över ansvaret för förändringen på någon annan, för det lämnar ork till att klara av de utmaningar man själv inte kan undvika. 

Jag tog hjälp av cirkeln idag. Jag tror att jag gjort klart för mig själv vad jag lagt min energi på att försöka påverka tidigare, och vad jag borde lägga min energi på nu. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.