Fortsätt till huvudinnehåll

Haiku

Pyrets svenskalektioner har haft dikter i fokus, och då har hon fått lära sig Haiku. Vi har därför på karantän-hemskolningen tränat i att skiva egna Haiku-dikter.

Så här säger Svenska haikusällskapet:
Jag tänkte att jag ska kommentera dagen med några haiku.

Kall morgon börjar 
Men ej för alla hemma
Någon sover sött

Jag och Polarn gick till affären så snart den öppnat och såg till att vi fick en rejäl post-covid frukost.
Färskt tranbärsbröd, kvarg med granola, blodapelsinjuice, kaffe och en grapefrukt (utanför bild). Så gott efter veckans havregrynsgröt.

Pyret fick presentkort i två butiker till födelsedag och jul. Av olika skäl, såsom eviga virusangrepp, har hon inte haft så många tillfällen att använda dem. Idag var hon nära sin shoppinggräns och frågade nästan med gråten i halsen om vi fick gå i affärer. Lyckan var total när jag svarade ja. Polarn ville shoppa lite hon också med sin veckopeng. 
Inte helt lätt att hjälpa två veliga pre-teens med storlekar, stil och priser. Jag kände mig som en förvirrad bläckfisk. Polarn lyckades i alla fall bli vansinnigt förtjust i ett velour-set och Pyret föll pladask för vida jeans som var typ batik-blekta.

Vårkläder synas
Mor slits mellan döttrar två
Någon har skärmtid

Trots att det är helg hade båda arvsmassorna lite skolarbete kvar att göra. Jag hade kanske inte gått med på herr B.o.B.s middagsförslag potatisgratäng och ryggbiff om jag vetat att det var jag som skulle laga den. För den förvirrade bläckfisken hade svårt att hjälpa till med två I-pads, skala potatis, hjälpa till med uträkningar och läsa frågor samtidigt. Den förvirrade bläckfisken har nämligen dessutom av ålder vissa koncentrationssvårigheter. 

Mor lagar middag
Hjälper två med läxorna
Någon sover sött

Jag var inte ens särskilt hungrig när maten väl var klar.
Fast jag hade mysigt sällskap:
Och även om jag har ägnat större delen av dagen med att försöka dela mig själv som pusselbitar så har sällskapet varit härligt.

Mammaliv lever
Flickor kvittrar som vårsång
Vi tjejer ihop

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.