Fortsätt till huvudinnehåll

Resande lätt

Så följde vi med herr B.o.B. på semester. Jag visste att vi skulle till Spanien, och att vi skulle till två ställen, men inte riktigt säker på i vilken ordning eftersom jag inte alls varit involverad i planeringen. Det var hit vi skulle först:
Fast vi kom nästan inte hit alls. 
Herr B.o.B. sa att vi skulle vara på flygplatsen en timme innan planet gick, vilket var klockan 5. För att ta oss dit skulle vi alltså ta nattbuss och sedan Arlandaexpress, vi skulle åka redan klockan 3.05 för att ha marginal. 
När vi mitt i natten väntar på bussen läser herr B.o.B. att det nog var så att man behövde checka in 2 timmar innan, om en timme alltså. 
Ingen taxi fanns vid taxistoppet och en Uber skulle dyka upp först efter 30 minuter. 
Till sist åkte en taxi förbi, mitt i natten. Vi hann till Arlanda med 15 minuter marginal.

Polarn var övertygad om att hon inte skulle tycka om att flyga, det var hon för fem år sedan också när vi flög senast. Precis som då tyckte hon sedan att start och landning var superkul. Jag känner mig kluven, det är kul men det där med att flyga ur miljöperspektiv känns sisådär. Sen är vi ju inte riktigt freakvent flyers i alla fall, med arvsmassornas nu två flygresor på 10 år.

Väl framme i Madrid skulle herr B.o.B. klura ut hur vi skulle ta oss till hotellet, han hade inte bokat transfer. Lite knepigt att förstå tåg och tunnelbana när man inte kan spanska och har lite knepigt med engelska. Men jag hjälpte till med att läsa skyltar, tolka information i reseappen och med språket och han fick tag i biljetter. 

Nästa utmaning var att appen herr B.o.B. hade sa att det var 10 minuters promenad till hotellet. Efter 10 minuter sa den att det var 8 minuters promenad kvar. Två trötta arvsmassor, värme och tunga väskor på det.
Men vi kom fram, efter en mellanlandning på Burger King, av alla ställen.

Staden var täckt i dis, rörigare och mindre fräsch än jag föreställt mig.
Men något ögongodis hittade vi på vår första upptäcktsfärd. 

Polarn var nöjd eftersom hon hittade en prylaffär som sålde hennes favoritprylar för en fjärdedel av priset hemma.
Min favoritpryl var caféet som hade en anordning som sprejade en mist av kallt moln över uteserveringen.

Imorgon skulle jag behöva bära runt på en sån.

På onsdag kommer jag behöva både is i magen och lugnande eftersom vi ska till något tåg och åka vidare till Malaga, och där ta oss till hotellet. Herr B.o.B. har inte riktigt kollat hur än. 
Tur att jag får hotellfrukost.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens dag

Jag har ju helt glömt att berätta hur jag maxde den första sommarvarma och soliga dagen på året (i lördags)? Man följer med Cous-cous på en trip till Trosa. Där fanns Vintage sale med olika fynd: