Fortsätt till huvudinnehåll

Pizzafredag.

Tredje kvällen som ensam kapten på skutan "MS Dårhuset".

Jag försökte vila under dagen, försökte ha en sjukdag, men i kölvattnet av maskskräcken och inför kalashelg var det lite knepigt som ensam utförare. Tvätten behövde hanteras, sängar bäddas, presentpapper handlas och jag behövde kunna tillhandahålla middag och fredagsmys till arvsmassorna.

Så länge jag tar det lugnt känns det som att jag mår bättre, så snart jag tar tag i saker känns det inte riktigt så. Men promenaden hem från förskolan går ju inte så fort om man låter de korta i sällskapet kolla på varenda snigel, sten och gråsugga som fångar deras uppmärksamhet. Till och med jag orkar med den. För att vara lite smart gjorde jag pizza tillsammans med dem när vi kom hem. Då är de sysselsatta medan jag lagar mat, de får smaka och håller blodsockret i schack och är mer benägna att faktisk äta maten de själva gjort. Ibland i alla fall. Dessutom kunde vi trycka in kvällsduschen medan pizzan stod i ugnen. Man är väl projektledare.

De duschade utan krångel, bytte pyjamas på direkten, åt mat, fick glass till fredagsmys och sov sedan gott fem minuter efter läggning. Nu kan jag däcka.

Vila får man väl göra en annan gång, efter man har blivit frisk eller så.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.