Fortsätt till huvudinnehåll

Trams och insamling.

Bra lärare ska uppmuntras.
Det tror jag helt och fullt på.
I tidigare kurser så har jag varit med och uppmuntrat bra lärare när det är dags för avslut.
Men då har jag lyckats undvika att vara den som ska sköta uppmuntrandets göromål.
Vi har en riktigt bra lärare i ett ämne, och idag kom förslaget från en av eleverna att vi borde köpa en blomma till sista lektionen på torsdag.
Jag höll med.
Men åkte också på att köpa blomma.
Vilket är okej, förutom att man då drabbas av insamlingen, eller framförallt, brist på insamling.
"Kan du lägga ut åt mig?"
Kalla mig B.o.B., men det där brukar alltid resultera i att insamlaren får lägga ut många kronor mer än övriga eftersom att "läggautarna" glömmer bort, inte har, eller inte dyker upp när det är dags att betala.
Och de som föreslog, kom fram till, samlade in, och ska inhandla, kom överens om att en blomma blir bra.
Genast kommer flera och säger näääää, man kan inte ge en blomma till en kille, köp något, men något annat.
Gammal och vis som jag är sa jag bara med ett leende;
Nope. Blomma blir bra, killar gillar också blommor, nu tjafsar vi inte om det, vi är 20 personer, om alla ska tycka så kommer vi diskutera vad som ska köpas ända till julafton.
Kan inte ge blomma till en kille? Mäh. Trams. 2000-talet liksom. Jämställdhet någon?
Det här med insamlingar alltså.
Undvik.
Men uppmuntra gärna bra lärare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.