Fortsätt till huvudinnehåll

Tvärtom-tips från coachen

Fick tips från en kollega som jag tänker att jag måste dela med mig av, så att vi alla kan må lite bättre.

1. När du vaknar på morgonen, så känn direkt efter hur du mår idag. Övervaka och notera eventuella tunga tankar och känslor noga och ta dessa som ett tecken på att du är svag och onormal.

2. Ta alla svåra tankar och känslor som dyker upp i dig på största allvar - de säger något om vilken slags människa du egentligen är, så de bör vara föremål för omfattande analys. 

3. Glöm inte att övervaka din dagsform under dagen som går. Övervaka tankar och känslor, känn noga efter hur du har det. Engagera dig i grubblerier och orostankar och ställ dig gärna frågor som “Vad tycker andra om mig?” “Duger jag egentligen som jag är?” eller “Hur ska det här gå?”. Frågor som inte har några tydliga svar kommer snabbt leda till att du känner dig osäker, trött, stressad och eller ledsen.

4. Glöm inte att sätta väldigt höga mål för dig själv. Använd gärna meningar som “jag borde ha klarat det”, “det måste jag ju kunna klara”

5. Använd aldrig ordet nej. Målet bör vara att bli omtyckt av absolut en och envar, gör därför allt för alla - alltid

6. Till vilket pris som helst - undvik att göra fel eller missta dig. Då kommer andra att kunna börja misstänka att du är en helt vanlig person, och det är ju inte direkt något att eftersträva

7. Det är viktigt att du försöker gissa vad andra människor tycker och tänker om dig och du bör också jämföra dig med andra i största möjliga mån. Detta är ett effektivt sätt för att få reda på om man duger, om man är tillräckligt rik, tillräckligt lycklig eller tillräckligt smart. Här är en omfattande konsumtion av sociala medier hjälpsamt. 

8. Kom ihåg att du måste sätta av tid till att granska ditt förflutna noga. Här måste alla stenar vändas på. Det är aldrig försent att få en olycklig barndom. 

9. De händelser som ligger framåt i tiden bör i högsta möjliga grad förutses. Bekymrade gissningslekar är ett bra hjälpmedel för att kunna reducera alla osäkerhetsfaktorer i tillvaron. Livets inneboende osäkerhet bör under inga omständigheter accepteras. Skulle något som du inte tänkt på gå åt skogen, så är det endast ditt fel. Ta ut dina sorger i förskott - det ger dubbel glädje. 

10. Vänd på dygnet. Se till att du unnar dig lite och oregelbunden sömn. Skruva upp en tv i sovrummet och ta eventuella hetsiga diskussioner med din partner i sängen. 

11. Dra dig tillbaka från omvärlden, isolera dig och bli inaktiv, ta inte telefonen, träffa inte folk, sky dagsljus som pesten, låt soffan eller sängen bli din bästa vän. Glöm inte att dra för gardinerna så att du inte blir distraherad från viktigt tankearbete

12. Om dina tankar börjar spåra iväg till andra, lättare teman under dagen, ta fatt i dem och dra tillbaka dem på rätt spår. Livet är alldeles för allvarligt för att ta lätt på.

Så himla bra att ha så mycket kunniga människor omkring mig på jobbet. Som dessutom gillar ironi. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.