Fortsätt till huvudinnehåll

Granska mera!

Idag har det varit Källkritikens dag. Det borde blivit mer uppmärksammat kan jag tycka, men jag tycker ju i och för sig att alla dagar ska vara Källkritikens dag.

Några Hur man gör:

Innan man tror på alla vansinniga saker på nätet som mest vill få folk att hata grejer och andra människor, ska man kanske klicka ett par gånger på Google innan man klickar på "gilla" eller "dela". Finns det bättre källor än vad Pelle tycker? Finns det annan forskning? Finns det en motsatt åsikt?

Ett tips är sedan att inte tro på saker bara för att någon med en titel (doktor, polis, lärare, forskare) har undertecknat det du läst. Det innebär bara att du just läst en persons åsikt, inte fakta. För att det ens ska vara fakta från en forskare så ska de ha en korrekt granskad forskningsartikel i ryggsäcken. Med korrekt granskad menar jag inte att hens polare tycker likadant, utan att artikeln granskats av andra, oberoende, forskare enligt konstens alla regler.

Ett annat tips är att generellt vara skeptisk till saker som pekar ut sanningar. Det finns så himla få sanningar, de är så sällsynta att de liksom blir utrotningshotade ju mer du lär dig. Jag vet väldigt få saker som är sanningen, men jag vet en hel massa saker som beror på. Jag vet också en hel massa saker om hur man kan vrida och vända på saker för att få dem att låta som, och visa det, man vill. Lär dig en hel massa om sådant du med så kommer du aldrig orka kolla Facebook igen.

Till sist. Det allra bästa granskningstipset är att granska dig själv. När du tänker något om något, fundera en liten stund på varför du tänkte så. Vem lärde dig det du just baserade din tanke på. Prova att vända på det du just tänkte och se om det låter som att det också skulle kunna vara sant.

Exempel från vad jag hörde på dagens tunnelbanefärd:
"Åsså de där mammorna som bara glor i mobilen istället för att se på sina barn, så självupptagna!"
Man kan ju också tänka så här när man ser en förälder glo i mobilen:
"Där går hen och försöker hinna med att kommunicera med de där vännerna som aldrig hinns med längre, lite i förbifarten."
Eller kanske:
"Där går en förälder som är så pressad från jobbet att hen måste jobba fast hen inte är på plats, galna arbetsliv vi har nu för tiden!
För inte vet jag vad som är sanningen, kanske är det en usel förälder, kanske är det en som bara håller näsan ovan ytan, men det känns lite mindre förbittrande att utgå ifrån att det är en människa som gör sitt bästa, än att tänka att det är en dålig människa.

Så, nu går vi och lägger oss, sen när vi vaknar imorgon försöker (vi försöker allihop, det betyder också att vi alla misslyckas ibland och det är okej, bara man försöker igen sen) vi att:
1. Misstro allt, inklusive våra egna tankar.
2. Tänka tvärtom hela dagen.
3. Utgå ifrån att andra människor vill väl, till dess att just den enskilda individen bevisat oss fel.
4. Undra var alla får allt ifrån.
5. Lära oss om vad som är faktisk forskning och vad som bara kallas för forskning, det finns också att ta reda på via Google.

Livet blir lite roligare om man undrar, ifrågasätter och frågar massor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fika hjälper

Det blev ingen "mormormiddag" idag, som det annars är varje tisdag, för lilla mamsen var krasslig igen. Arvsmassorna krävde att middagen var så lik mormormiddag som den kunde vara, jag kom inte undan med detta alltså: Så jag gjorde fläskfilégratäng med ris och fick ta mig ut för att köpa fika. Då stötte jag på denna lilla raring Jag älskar Nutella. Allt med Nutella är gott, så inte alls överraskande att Nutella biscuits också var gott. De matchar även det ökade sötsuget som jag förstår hör ihop med förklimakteriet, precis som allt annat.  Jag tror att jag räddade tisdagen, även om arvsmassorna saknade sin mormor, morfar och Bobbo. Fika räddar det mesta.