Fortsätt till huvudinnehåll

Ja, man kan ju alltid ändra sig.

Jag håller på och läser Thomas Bodströms bok "Inifrån. Makten, myglet, politiken."
Jag hade hoppats på en bok om makten, myglet och politiken, lite skvaller sådär, men det är mest en bok med personliga åsikter, som dessutom är halvdant skriven.
Intressant är dock att ett kapitel; "Från integrietsdebatt till Bodströmsamhället.", som jag just läste ut igår, handlar bland annat om hur media hänger ut personer som ännu inte är dömda för ett brott, med namn och bild. Kanske har jag missförstått hans mening helt, men jag uppfattade det som att han inte helt uppskattade detta, vilket jag heller inte gör. Jag tycker att man är oskyldig tills man är dömd och det finns för mig inget som helst allmänintresse i att visa namn och bild på någon som är misstänkt för ett brott.
Integritet, var det ja.
"De nyhetsredaktioner som tar sitt ansvar, och inte publicerar bilder på personer som ännu inte är dömda, borde sätta större press på de kollegor som är mindre nogräknade..."
Så startar "Efterlyst", med Thomas Bodström, och programmet börjar med att hänga ut den man som är misstänkt, men inte dömd, för mordet på den 13-åriga flickan, med namn och bild. De har till och med intervjuat gamla klasskamrater och lärare, och bjudit in någon psykolog för att analysera något konstarbete den här mannen har gjort.
De är först ut, före Expressen och Aftonbladet.
Boken är utgiven 2011.
Det går fort att ändra åsikt tydligen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens dag

Jag har ju helt glömt att berätta hur jag maxde den första sommarvarma och soliga dagen på året (i lördags)? Man följer med Cous-cous på en trip till Trosa. Där fanns Vintage sale med olika fynd: