Fortsätt till huvudinnehåll

Är det sant?!

Idag hade vi utvecklingssamtal för Pyret. Hon var så nervös och berättade efteråt att hon var orolig för att läraren skulle säga att hon inte klarade matten och svenskan.

Det var precis tvärtom.

Läraren sa att hon egentligen inte hade något att säga. Matten gick utmärkt, hon klarade de lite svårare uppgifterna och läraren var helt säker på att det nationella provet skulle gå utmärkt. Svenskan gick också bra, hon kunde ibland slarva med punkter men var bra på att formulera sig, stava och delta i diskussioner.

Jag var inte alls orolig.

Sen frågade vi om läxor, för vi har frågat Pyret sedan sommarlovet om hon är säker på att hon inte har några läxor, och hon säger att de inte har några. Då berättar läraren att nej, de har inga läxor. Hon och den andra läraren har undrat om läxor verkligen gör att barnen lär sig mer, för de har inte upplevt det så. De har heller inte märkt att de lär sig mindre utan läxor. 
Jag sa att jag tycker att jag har märkt en stor (positiv) skillnad på Pyret när det inte är läxor. När det efter skolan finns tid att prata om skolarbetet utan krav, när det finns tid att göra andra aktiviteter, när det finns tid att koppla bort skolarbetet och fokusera på annat.

"Som tid för återhämtning", sa läraren.

Exakt. 
Så himla viktigt. 
Viktigt för oss vuxna, och viktigt för barnen.

Det känns som att Pyret har mer motivation och lust att gå till skolan, och berättar mer om skolarbetet, än när dessa läxor ständigt hängde över henne. Och det är ju rent absurt att man begär att barn ska ägna kvällar och helger åt skolarbete, utöver det arbete de gör i skolan. 

Jag har ingen aning om det här är tillfälligt, eller något skolan kommer arbeta aktivt med, men vi passar på och njuter.
Så som jag njöt av denna utsikt på morgonpromenaden till jobbet. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Men herregud!

Pyret behövde ett par nya jympaskor. Hur svårt ska det vara. Svårt. Jätte-jätte-jättesvårt. Hon ville ha jympaskor med glitter på. Och guld. Vi lovade ingenting och förklarade att vi inte kunde bestämma vad det fanns för skor i affärerna, eller i vilka storlekar. Första affären. Hon hittar ett par svarta skor med glitter som jag också tyckte var okej. Men inte 600 kronor okej. Sen hittade hon ett par med glitter-ränder i regnbågens alla färger som jag tyckte var way out there och heller inte värda 800 pix. Andra affären. Ett par Frost-glitter-jympaskor och ett par guldglitter-jympaskor blev till stooora förälskelser, men fanns bara i storlek 25 och uppåt. Pyret ska ha 24. Tredje affären. Igen, jävla Frost-glitter-jympaskor i storlek 25 och uppåt. Inga andra skor duger än de i guld och med Frost vid det här laget. Inga som helst förkl...

Tänk positivt.

Tentan är klar och inskickad! Eller "klar",  jag vet ju i och för sig inte om jag har skrivit det läraren tyckte att jag skulle. Men imorgon har vi redovisning för grupparbetet, sen är skolan slut! Eller "slut" är den ju inte förrän nästa sommar. Men det är sommarlov! Eller "lov",  jag börjar ju jobba på måndag. Men det är ledig helg! Eller "ledig" är man väl aldrig med barn. Men det är fredag! Fredag är det, ingen kan ändra på det!!

Dagens kapning

Morsin hade varit i maskopi med mamsen, papsen och Bobo och kuppat in sig på en fika efter jobbet. Så jag fick brygga kaffe för 4 istället för 2 och stå ut med att vara obekväm en stund när denna överlämnades: Så nu ska jag välja smycke i Maria Nilsdotters magiska butik. Fast jag vet ju redan vad jag ska välja.  Arvsmassorna ville fira i förskott de med; Polarn hade virkat en till nalle: och Pyret fick mig att gråta: Det var ett kort och enkelt firande, oförberett och i förskott, det var nästan så att det inte blev jobbigt. Det var liksom vad jag kunde gå med på för att de som kände sig tvungna att fira fick göra det.  Nu ska jag bara ta mig igenom morgondagen lite sådär strykande i skuggorna.