Nu när det är semestertider dyker det upp nyheter om hur semestrande svenskar sitter fast på flygplatser lite här och där.
Det är plan som är trasiga.
Det är strejker.
Det är oväder och naturkatastrofer.
Jag tycker absolut att man ska diskutera brist på information och hur företag hanterar situationer, för det har jag full förståelse för att där brister det ofta. Vad jag inte kan förstå är när man diskuterar det som hänt mer ur vinkeln vi blev försenade för att planet var trasigt/ flygpersonal vill ha bättre arbetsvillkor/ det var ohyggligt oväder. För inte vill man flyga med ett trasigt plan eller när det är vulkanutbrott och nog vill man att människor ska kämpa för goda arbetsvillkor utan att bli överkörda? Då är man ju inte på dåligt humör över att man inte fixk flyga på det trasiga planet utan på att det inte fanns någon bra lösning på problemet.
Idag blev jag lite förvirrad när jag läste detta:
Men är det inte så att det är lite samma sak? Flyg strular, tåg strular, bussar strular, bilar strular, till och med cyklar strular. Att resa kan ställa till med problem till följd av såväl oväntade som väntade händelser.
Jag har full förståelse för att man blir frustrerad, irriterad, besviken, arg och ledsen när det inte går som man planerat och önskat, men kanske är det vad känslan ska riktas åt.
Fasiken att det inte blev som det skulle!
Men artiklarna verkar oftast vinklas åt att människor är sura på det trasiga tåget eller flygplanet.
Mer ilska åt dålig hantering av situationer som kan uppstå, mindre ilska över att inte få flyga med trasiga plan eller att tåg också kan försena din resa. Själv är det att bli fast utan information jag alltid bävar för när jag ska resa, för det där med service räknar jag inte riktigt med i min bitterhet. Men det gäller både på tågresor som flygresor.
Kommentarer