Fortsätt till huvudinnehåll

Vad händer när hjärnan inte orkar?

Så heter ett informationsmaterial från Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Göteborgs Universitet.
I den informationen hittade jag den här bilden:


Jag klurade rätt länge på hur de tänkt att en alldeles vanlig människa ska få ihop det där på ett dygn.

Okej, sömn och vila i 8 timmar, det är ju möjligt om man stänger av tv:n. För mig som går upp klockan 5 för att hinna lämna barn och allt, innebär det att jag ska börja min "sömn/vila" vid 21. Det gör jag.

8 timmars arbete och vardagssysslor?
Vänta, jobbar ingen heltid? Jag har i alla fall väldigt svårt att göra mina vardagssysslor under arbetstid.
Så för de allra flesta borde vardagssysslor behöva utföras under "Uppgifter som ger glädje, energi". Men hur mycket tid till uppgifter som ger glädje och energi blir det då?

Min dag ser ut så här:
Upp klockan 5:00, göra i ordning mig själv och två barn. Gå till bussen 6:30, lämna på skola, gå till nästa buss, gå till förskola, lämna, gå till egen buss. Åka till jobbet 7:30 (inte glädje/energi saker direkt, mer vardagssysslor kanske)

På jobbet mellan 7:45-16:15 cirka. (arbete)

16:15 Promenad hem (det räknar jag till glädje/energi)

Hemma 17:00, vila/hjälpa arvsmassorna (kan vara energi, eller kaos)

17:45/18:00-18:30 Middag (okej, ofta energi/glädje).

Fram till 19:00 Hjälpa arvsmassor med kvällsrutinen, städa, plocka, fixa (vardagssysslor)

19:00-19:30 Läsa godnattsaga (energi/glädje)

19:30-20:00 Förbereda frukost och lunch att ta med nästa dag (vardagssysslor)

20:00-21:00 Tv eller yoga (energi/glädje).

21:00 Göra iordning mig för godnatt.

Så jag får ihop typ 3-4 timmar energi/glädje.
För utöver 8 timmar sömn och 8 timmar arbete har jag använt tid till lämning och rest till arbetet, jag måste ta tid till att ordna olika vardagssysslor som matlagning, städning, att plocka upp, att vattna blommor, hantera papper och mejl från skola och förskola, packa gympapåsar, förbereda lunch, handla, diska, sortera tvätt. Sen kan det bli lite tid till mat, tv, yoga eller en god bok.

Hur ska en småbarnsmorsa få ihop de där 8 timmarna till glädjefyllda eller energibringande sakerna som ska ge balans i vardagen? Jag kan för mitt liv inte lista ut hur de har tänkt att någon ska det. Ska alla jobba deltid för att få balans i tillvaron? Eller ska alla spara alla vardagssysslor till lediga dagar? Ska alla tycka om att diska, laga mat, lämna barn på skolan,  och få glädje ur det?

Så märkligt. Alltså tanken är ju god och förnuftig, men kanske inte praktiskt genomförbar. Eller är det bara i mitt liv som det är svårt att få ihop 8 timmar glädje och energi per dag, utöver jobb och sömn?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens dag

Jag har ju helt glömt att berätta hur jag maxde den första sommarvarma och soliga dagen på året (i lördags)? Man följer med Cous-cous på en trip till Trosa. Där fanns Vintage sale med olika fynd: